Hatha joga

BodyBalance > Hatha joga

Riječ yoga potječe od sanskritske riječi yuj, što znači sjediniti, povezati. Sam cilj joge je jedinstvo tijela, srca i uma, odnosno balansiranje naših fizičkih radnji, emocija i misli. Ova filozofija koja se razvijala i evoluirala tisućama godina, predstavlja skup najviših znanja iz cijelog svijeta, pretočena u nauku o ljudskom biću i svim aspektima njegovog postojanja.

Jogu nalazimo od samog početka povijesti naše civilizacije. Prvi zapisi nastali su u Indiji prije barem 5 tisuća godina. Kako se mijenjala civilizacija, tako se mijenjala i praksa joge. Vid joga prakse koji se danas najčešće susreće u suvremenom svijetu je hatha joga. Riječ hatha možemo prevesti kao silovit, snažan. Hatha se odnosi na prakticiranje joga položaja (asana), vježbi disanja (pranayama) i tehnika opuštanja, tako da se različiti stilovi joge (Ashtanga, vinyasa, bikram, power joga…) mogu svrstati pod hatha jogu.

Prostirke za jogu

Asane

Asana je sanskritka riječ i označava položaj tijela. Općenito asana znači određeni položaj tijela u kojem se dulje vrijeme možemo zadržati udobno i opušteno. Prakticiranjem asana uz punu koncentraciju i svjesno izvođenje pokreta, djeluje se na tijelo i psihu. One utječu na mišiće, zglobove, disanje, cirkulaciju, unutarnje organe i žlijezde te živčani i limfni sustav. To su psihosomatske vježbe koje jačaju i usklađuju djelovanje čitavog živčanog sustava stabilizirajući psihičko stanje vježbača. Razvijaju se već tisućama godina, a nastale su kao odgovor na potrebu za zdravim tijelom i umom.

Po uzoru na prirodu, mnogo asana je izvedeno iz pokreta ili položaja životinja te su po njima dobile i ime. Na satovima joge susrest ćete se s mačkom, devom, tigrom, kobrom, psom i mnogim drugim asanama. Na primjer, Marjari (mačka) služi istezanju tijela i kralježnice, Bhujangasana (kobra) oslobađanju agresivnosti i emocija, a kada osjetite dobrobiti Adho Mukha Svanasane (obrnutog psa) ostat ćete joj vjerni do kraja života.

Adho mukha svanasana
Adho mukha svanasana

Pranayama

Pranayama znači svjesno i voljno upravljanje dahom (prana – dah, enegija, ayam – kontrolirati, regulirati). Duboko i mirno disanje od presudne je važnosti za zdravlje. Naše uobičajeno disanje je, nažalost, daleko od prirodnog i pravilnog; plitak i ubrzan dah  pojačava uznemirenost, stres, bolove i napetost. Ispravnim disanjem unosimo više kisika u krvotok i u mozak  te tako, s jogičke točke gledišta, kontroliramo pranu odnosno vitalnu životnu energiju u  našem tijelu. Dahom izbacujemo toksine iz tijela i utječemo na naš um, misli i emocije te povećavamo vitalnost, osjećaj opuštenosti i mentalne bistrine. Pranayama se smatra drugim stupom vježbi joge.

Opuštanje

Opuštenost tijela i uma vrlo je bitna pri vježbanju. Tjelesna opuštenost omogućuje mišićima potpuni pokret u određenoj asani, bez otpora i napetosti, a mentalna opuštenost vježbača čini koncentriranim na tijelo i disanje prilikom vježbi. Da bi vježbe joge bile u potpunosti djelotvorne, potrebno je naučiti kako se prije i između pojedinih vježbi pravilno opustiti.

Na svakom satu joge prakticirana asana za opuštanje je Shavasana (položaj trupla). Usprkos njenom jezivom imenu, mnogima je omiljena upravo zbog njene jednostavnosti. Ova asana izgleda poput položaja za spavanje – leži se na leđima zatvorenih očiju, dok su ruke i noge opuštene. Usprkos fizičkoj nezahtjevnosti, Shavasana se smatra najbitnijim dijelom sata joge jer dopušta tijelu i umu da integriraju dobrobiti joge.

Shavasana
Shavasana

Po svemu sudeći, prednosti joge su mnogostruke. Svjetska zdravstvena organizacija je još 1977. godine priznala djelotvornost joge i ayurvede (tradicionalne indijske medicine) kao zdravstveno-terapijski sustav, koji čovjeka gleda kao cjelinu te ga na taj način i liječi – nikada ne liječi njegov organizam, a da ne liječi i njegovu psihu. Ova prastara terapija nalazi se u zdravstvenim programima  i brojnih privatnih klinika u Europi i u svijetu, a ako je vjerovati svjetskim statistikama, joga je pomogla milijunima ljudi da srede i harmoniziraju svoje mentalno i tjelesno zdravlje.

Budući da se joga vježbe izvode polako, uz punu koncentraciju i svjesno izvođenje pokreta, dolazi do povećanja snage, gipkosti, izdržljivosti i osjećaja za ravnotežu. Redovnom joga praksom gradimo skladno tijelo i postižemo pravilnu smještenost unutarnjih organa te oni normalno funkcioniraju, što je preduvjet dobrog zdravlja, kako tjelesnog, tako i mentalnog. U skladu s klasičnim tekstom o jogi, Hathayoga pradipikom, odlike jogija su sretno lice, zdravo tijelo i svjetlo u očima.

U svakom slučaju, joga se može razumjeti samo kroz osobnu praksu; to je put u kojem je svatko za sebe – u istraživanju tijela, duha i uma.

Literatura:

Yoga Anatomy, Leslie Kaminoff and Amy Matthews
Joga i zdravlje, S. Jesudijan
www.yogajournal.com

Oznake:
  • Asana
  • Joga
  • Podijelite:

    Autor članka

    Radno vrijeme
    • Ponedjeljak - Petak: 8:00 - 21:00
    • Subota: 8:00 - 13:00
    Projekt je sufinancirala Europska unija iz Europskog fonda za regionalni razvoj

    Projekt je sufinancirala Europska unija iz Europskog fonda za regionalni razvoj