Pet skrivenih mišića za koje možda niste čuli, a uzrokuju bol

BodyBalance > Pet skrivenih mišića za koje možda niste čuli, a uzrokuju bol

U današnje vrijeme kada su tjelesna aktivnost, vježbanje i općenito zdrav način života  “IN” sve češće se na internetu ili u časopisima susrećemo s raznim tekstovima, fotografijama i grafikama koji su vezani za ljudsku muskulaturu. Ono što je zajedničko većini takvog sadržaja je da se baziraju isključivo na mišićima koji, uz svoju biomehaničku svrhu, većinu ljudi asociraju na estetiku. Iako ih u zadnje vrijeme ima sve više, teško ćete u današnje vrijeme sresti nekoga tko vježba da bi poboljšao funkciju svoga tijela. Većina ljudi vježba iz „estetskih“ razloga. No, u tome nema ništa loše. Dokle god je izvedba vježbe pravilna i aktivacija mišića kvalitetna, nema apsolutno ništa loše ni krivo u motivu radi kojeg osoba vježba. Više volimo da je netko aktivan, nego da mu se dan svodi na sjedenje u uredu i ležanje na kauču te mi kao zdravstveni djelatnici podržavamo  skoro svaki oblik tjelesne aktivnosti.

Stoga danas teško možemo pronaći osobu koja na svome tijelu ne bi prstom mogla pokazati biceps, triceps, pectoralis ili gluteus. No, u ljudskom tijelu ima preko 700 mišića, a za neke od njih jedva da i mi iz struke znamo.  😉  Što je s tim ostalim mišićima koji su mali, neprimjetni, skriveni ili predugačkog naziva da bi ih se itko uopće trudio pamtiti?

Ne bi vjerovali, ali upravo ti skriveni mišići su glavni razlog zašto nam ljudi dolaze na terapiju.  OK, dođe tu i tamo netko s problematikom bicepsa ili lista, ali većina pacijenata koja nas posjeti prvi puta čuje za određeni mišić tek kada im na pregledu ukažemo sumnju na disfunkciju istog.

Ok, razumijemo i mi da prosječan čovjek ni ne treba znati što je i gdje je „levator labii superioris alaeque nasi“, ali u ovom tekstu pokušat ćemo izdvojiti 5 mišića za koje prosječan čovjek ne zna, a uzročnici su mnogih tegoba u našem lokomotornom sustavu i često zbog krive dijagnostike slijedi i pogrešno liječenje koje pacijentu oduzima vrijeme i novac.

Zato, još jednom, naglašavamo kako je kvalitetna i iscrpna dijagnostika osnova svake terapije i kako fizioterapijska procjena uključuje pregled osobe od glave do pete. Bez obzira što pacijent dolazi zbog boli u malom nožnom prstu, mi ćemo i dalje provjeriti poziciju vratnih kralježaka. Razgovor tipa:  Fizioterapeut: „Od kuda Vam taj mali ožiljak na trbuhu?“, Pacijent: „Ma, to sam kao dijete operirao slijepo crijevo pa sam mislio da nije važno navesti jer mene bole leđa, a ne trbuh.“ nam se dogodi barem jednom dnevno. Naše tijelo je povezana i homogena cjelina i kao takvog ga treba promatrati na svakom dijagnostičkom pregledu.

Pa, krenimo redom s tim famoznim mišićima s kojima se svakodnevno susrećemo:

#1  m.Piriformis „kruškoliki mišić“

Piriformis je malen mišić smješten duboko u stražnjici, a njegova funkcija je vanjska rotacija kuka. Vrlo često je glavni krivac za nesnosnu bol u donjem dijelu leđa, zdjelici i trnjenje nogu, a još češće kod ljudi stvara lažni dojam da imaju išijas.  No kako je moguće da tako mali, „nevidljvi“  i općoj javnosti nepoznat mišić može stvarati tako velike probleme?

Objašnjenje je jednostavno. Ispod piriformisa prolazi najveći živac u ljudskom tijelu – ischiadicus te svoj put nastavlja kroz noge sve do stopala. Ukoliko živac ischiadicus u svom prolasku kroz piriformis biva pritisnut, bilo zahvaljujući anatomskim specifičnostima, bilo izrazito agresivnim treningom ili fizičkim naporom, traumom ili dugotrajnim sjedenjem (naročito na tvrdoj podlozi) razviti će se pritisak na sam živac. Posljedični simptomi biti će vrlo nalik klasičnom išijasu, te zbog toga ovo stanje zovemo pseudoishialgija ili lažni išijas.

Često se krivom dijagnostikom ovakvoj problematici pristupa kao i klasičnom išijasu što će u konačnici i riješiti problem, ali za samog pacijenta povećati broj nepotrebnih dolazaka na terapiju.

Lažni išijas moguće je izliječiti u svega nekoliko dolazaka ciljanim i dubinskim opuštanjem piriformisa tretmanima poput miofascijalne relaksacije i Dry Needlinga.

#2  m.Iliopsoas – bočnoslabinski mišić

Iliopsoas ili bočnoslabinski mišić izrazito utječe na funkciju donjeg dijela leđa, prepone i kuka. Koristimo ga kada npr. stojimo u uspravnom položaju te podižemo jednu nogu od poda. Sudjeluje u rotacijama trupa, podizanju trupa pri fiksiranim nogama, ali i kao pomagač ili glavni činitelj kod cijelog niza kompleksnih kretnji u svakodnevnici ili sportskim aktivnostima. Ukratko, koristimo ga u mnogim životnim situacijama te bez njega naprosto ne bi bili pokretni.

Zašto je tako važan i veliki mišić toliko problematičan? Glavni razlog je što je on većim dijelom skriven.  Vidljiv je i dostupan pogledu ili palpaciji tek kojih centimetar i pol i to njegova tetiva duboko u preponi. Upravo radi njegove skrivenosti rijetko biva okrivljen i dijagnosticiran kao glavni činitelj problema pa simptome koje uzrokuje često pripisujemo drugim uzrocima.

Dva vrlo česta poremećaja u funkciji iliopsoasa su  njegovo skraćenje (spazam) i upala tetive. Skraćenje iliopsoasa vrlo često uzrokuje klasičnu križobolju koja se manifestira prilikom ustajanja nakon sjedenja ili pak u vožnji automobila na pritisak kvačila.  Upala tetive se manifestira oštrom boli pri podizanju ispružene noge od podloge.

Tehnike kojima možemo pomoći su npr. INDIBA, Dry Needling, Funkcionalna masaža, Kinesio Tape te vježbe stezanja i jačanja.

#3 m.Multifidus

Multifidus (Multifidi) pripada grupi poznatoj kao duboki sloj unutarnjih mišića leđa. Sastoji se od ponovljenih snopova kratkih mišića koji su oblikovani poput trokuta i smješteni na obje strane kralježnice te se „vežu“ na sve kralješke osim 1. vratnog kralješka, popularnog atlasa. Multifidi omogućuju rotaciju, bočno savijanje te igraju značajnu ulogu kod uspravnog držanja. Multifidi rade zajedno s najdubljim trbušnim mišićima (m. Transversusabdominis) kao i mišićima dna zdjelice zbog čega je njihova glavna funkcija stabilnost kralježnice i cijelog trupa.

Teško je izolirati, odnosno dijagnosticirati poremećaj multifidusa upravo radi toga što svoju zadaću ne obavlja samostalno već u korelaciji s drugim anatomskim strukturama te su u dosta slučaja, u principu, tretira cijela grupa mišića koja ima zadaću stabilizirati trup. Većinom osobe koje imaju takvu problematiku imaju slabu cijelu grupu mišića zaduženu za stabilizaciju trupa.

Kod osoba s akutnom i kroničnom leđnom boli, pronađene su promjene u muskulaturi trupa, posebice u mišićima m. transversusabdominis i m. multifidus (Hodges i sur., 2003). Dosljedan dokaz toga je odgođena aktivacija mišića trupa tijekom različitih pokreta (O’Sullivan i sur., 1998).

Više je metoda kojima možemo pomoći kod bolnih stanja ovog mišića; ciljane vježbe intrinzične muskulature, dry needling, funkcionalna masaža, INDIBA i ostalo..

#4 m.Scaleni (nakrivni mišići)

Scaleni ili nakrivni mišići su mišići bočne strane vrata. Njihova funkcija je fleksija (savijanje) vrata, ispsilateralna inklinacija vratna kralježnice i asistencija pri disanju jer podižu prsni koš. Scaleni su jedni od glavnih krivaca ukočenog vrata kojeg smo svi barem jednom u životu doživjeli nakon buđenja.  Često se ova grupa od 3 mišića naziva i „bermudskim trokutom“ zbog svoje specifičnosti i činjenice da je gotovo svaka osoba na svijetu barem jednom u životu imala bol ili ukočenost u ovoj regiji.

Bol koju uzrokuju skaleni osjetimo na različite načine, a najčešće se manifestira kao mišićni nemir u području vrata i ramena. Zatim bol, ukočenost i trnci na stražnjoj stani ruke koja se proteže do palca i kažiprsta te bol u prsnim mišićima. Ponekada osjetimo i bol u ramenu koja putuje u područje između kralježnice i lopatice te kao povremena bol na stražnjoj strani vrata.  (tzv. thoracic outlet sindrom)

Često bol u skalenima uzrokuju i krivi obrasci disanja, loše životne navike, sjedilački „uredski“ način života, nepravilno spavanje i nepravilno dizanje teških tereta iznad glave.

Zbog svoje kompleksnosti i izazivanja boli u mnogo različitih područja često se izvor problema krivo dijagnosticira te se ne pridaje velika pažnja opuštanju skalena koje može praktički instantno riješiti problem.

Problem se može riješiti stezanjem ili jačanjem scalena, funkcionalnom masažom, dry needlingom, INDIBOM, miofascijalnom relaksacijom i dr.

#5 m.Supraspinatus

Supraspinatus ili nadgrebni mišić je najmanji od 5 mišića koji čine rotatornu manšetu ramena. Smješten je na gornjoj strani lopatice. Njegova funkcija je odizanje ruke od tijela (cca prvih 30 stupnjeva), odnosno rotacija ramena tj. ruke prema van. Zbog svog položaja i funkcije najviše dolazi do oštećenja tetive supraspinatusa i to se manifestira od neznatne boli pri potpuno podignutoj ruci pa čak do boli koja onemogućuje odmicanje ruke od tijela.

Oštećenje tetive supraspinatusa uključuje upalu tetiva (tendinits, tendinozu), parcijalnu i potpunu rupturu tetive. Upale možemo liječiti fizikalnom terapijom, a rupture u većini slučajeva zahtijevaju operacijsko liječenje. Supraspinatus često povezujemo i s kalcifikatima pošto na njegovoj tetivi nastaje gotovo 80% svih ramenih kalcifikata (više o tome u tekstu posvećenom liječenju kalcifikata: ovdje).

Rupture nastaju kao posljedica ozljede, degeneracije i trošenja tetiva kod osoba starije životne dobi dok se kod mlađe populacije često susrećemo kod sportaša i to pogotovo onih sportova koje uključuju česte aktivnostima iznad glave (npr. tenis, bacanje kugle itd.).

Kod bolnog supraspinatusa možemo pomoći funkcionalnom masažom, statičkim i dinamičkim istezanjem, dry needlingom, INDIBOM, masažom itd.

I za kraj, postoji još mnogo takvih mišića koji uzrokuju bol ili disfunkciju lokomotornog sustava koje nismo naveli u ovom tekstu. Bazirali smo se na ono s čime se najčešće susrećemo i s problematikom koja se uz ispravnu dijagnostiku relativno lako i brzo rješava. Valja naglasiti i činjenicu da ne postoje dva identična ljudska tijela stoga ne postoji niti nekakav protokolaran pristup ili čarobni štapić kojime bi preko noći riješili problem koji nekoga godinama muči. Svakom pacijentu treba pristupiti individualno i započeti terapiju koja je ciljana za njegovu dijagnozu, a to je uz današnje specijalne tehnike i dijagnostičke metode puno lakše nego što je bilo prije 20 godina. 

 

Photo credit: https://www.scienceabc.com/

Oznake:
Podijelite:

Autor članka

Radno vrijeme
  • Ponedjeljak - Petak: 8:00 - 21:00
Projekt je sufinancirala Europska unija iz Europskog fonda za regionalni razvoj

Projekt je sufinancirala Europska unija iz Europskog fonda za regionalni razvoj